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LA MIRADA SURREALISTA DE NINA LEEN



Estos días atrás he estado revisando un montón de biografías de mujeres que, sin lugar a dudas, han llevado a cabo una pequeña revolución silenciosa y me he topado con Nina Leen. Sus fotos tienen un algo de intriga. Os cuento.

Nadie sabe qué edad tenía esta fotógrafa nacida en Rusia cuando murió, en 1995 en los Estados Unidos. A juzgar por su obituario, la información sobre Leen es escasa. Vivió en Alemania, Italia y Suiza antes de mudarse a Nueva York donde se convirtió en una de las primeras fotógrafas de la revista LIFE, en los años cuarenta.


Me ha llamado la atención porque tenía dos vidas. Una puramente comercial como fotógrafa de moda y otra, más oscura, digna de cualquier película de David Lynch o Alfred Hichcok.

Las fotos que vais a ver tienen nombres como “ Una pareja en busca de casa para comprar”, “Niños que asisten a una fiesta de cumpleaños” o “Mujeres norteamericanas que juegan al bridge” pero si os fijáis bien las instantáneas están llenas de tensión, misterio e incluso de sexo.

A ver que os parecen.


 

Nobody knows how old the Russian-born photographer Nina Leen was when she died, in 1995. Judging from her obituary, information about Leen is scarce. She lived in Germany, Italy, and Switzerland before moving to the U.S., where she became one of Life magazine’s first female photographers, in the nineteen-forties. She shot countless assignments for the magazine, including more than fifty cover stories, and produced fifteen photo books. Her most well-known subjects were animals (including her dog Lucky), American women and adolescents, and the Irascibles, a group of abstract artists, including Willem de Kooning, Jackson Pollock, and Mark Rothko.


Though many of Leen’s assignments were quite pedestrian—her photos have titles like “A Couple Looking for a House to Buy,” “Children Attending a Birthday Party,” and “American Women Playing Bridge”—her images are packed with as much violence, sexual tension, and mystery as any David Lynch film. Her photos wouldn’t look out of place next to Cindy Sherman’s on a gallery wall. But, unlike Lynch or Sherman, Leen found tension in the real world, and her subjects weren’t actors—they were just everyday people living out their lives. And while a quick search on the Internet will turn up photo captions, why bother?

After all, sometimes knowing less is much more interesting.